dinsdag 8 maart 2011

Wie wil ook een wespentaille?

Ik heb de broekjes hier gezien, een website waar ik zowat alles wat er verschijnt adoreer.

Patroon

Maat 92/98  (zie hier voor de uitleg)
Het vrouwenpatroon moet nog gefinetuned worden.Maar is wel in een testfase dankzij deze madam.

Als je geen 92/98 wil, of geen hipster maar een ander modelleke wil. Dit is wat ik deed:
Knip van een versleten, maar goed passende slip de elastiek rond de middel weg. Knip net onder het stiksel. Doe hetzelfde met een van de beenelastieken. Knip nu de twee zijkanten van de slip door.
Nu heb je een patroon voor je slip en je kan nameten hoe lang beide elastieken dienen te zijn. Hou wel rekening met de hoeveelheid rek.

Als je een slip zonder gedubbeld kruisje wil, ga dan naar stap 5
Wil je eentje mét dan dien je dat kruisje ook los te knippen om ook daar een patroon van te hebben.

Hou overal rekening met een kleine naadtoeslag. Vergeet dat niet aan het kruisje.


1.

















Knip je stof: 1 keer voor, een keer achter, twee keer kruisje. Indien je streepjesstof hebt, zorg dan dat de twee zijkanten overeenkomen. Ik heb ook graag dat de streep aan de voorkant doorloopt in het kruisje. De breedte van de strepen was niet zo dat het strepenpatroon ook tussen kruisje en achterpand doorliep, maar dat vond ik minder belangrijk.




2.














Leg de twee kruisjes met de goede kanten op elkaar en sandwich er langs de smalle zijde je voorpand tussen.  Stik vast.



3.




Leg het kruisje open en frommel je voorpand op.








Leg je achterpand met de smalle zijde op een kruisje. Let goed op de goede/slechte zijde van de stof







 Daar komt je andere kruisje overgeplooid en dat stik je vast.











4. 

Keer binnenstebuiten.














Als je een slipje zonder gedubbeld kruisje wil, knip je gewoon je stof. (Als je op de stofplooi knipt, let dan op dat het recht is, niet zoals mijn grijze streepjesslip.)















5. 



Stik de zijkanten.







En keer met de goede kant naar buiten.










6.
















Knip stroken tricot van 3 cm breed (incl. 0,5 cm naad aan beide kanten). ZORG DAT JE DE ELASTISCHE RICHTING KIEST, indien je geen bi-elastische tricot hebt gekozen. Voor de lengte kijk je naar de lengte van de elastiek van je originele broekje. Ofwel meet je het even na als het model in de buurt is.




7. 
















Plooi je stroken dubbel, met de goede kanten tegen elkaar en stik vast.




8. 





























Duid het midden, en dan de middens van die helften aan. Zowel op de stroken als op het broekje zelf, beenopeningen en middel. Je hebt dus vier referentiepunten per 'ding'.




9.

(sorry, blurry foto)
Vouw je strook dubbel, verkeerde kanten tegen elkaar en leg ze met de onafgewerkte kant tegen de onafgewerkte kant van de slip. Zorg voor een mooi resultaat dat je naad in het verlengde komt te liggen van de zijnaad. Doe dat ook aan de beenopeningen. Dat zit wat comfortabeler.



 



Stik enkele steekjes en stop dan.
Neem je boord vast bij je eerste aangeduide streepje. Breng het naar het eerste streepje op je broekje. Je zal de boord iets moeten uitrekken op lijk te komen. Dat is uiteraard de bedoeling. Zo wordt het broekje iets samengetrokken en dient de boord als elastiek. Stik. Ga dan naar beide tweede streepjes enzoverder.
Wanneer je aan het einde komt snij je mee je begin lockketting af (of hoe moet ik dat noemen?).







Dat geeft dit resultaat.




10.





















(Yup, nu is het niet Blogger maar Flickr die mijn foto's draait)
Doe hetzelfde met beide beenopeningen.


















En dan ben je klaar. Je zou de naad kunnen platstikken met een elastische steek, maar dat vond ik minder mooi en de praktijk wijst uit dat het niet nodig is. De boordjes bleven de ganse dag mooi zitten en - voor degenen die het zich afvroegen - de slip zakt niet af!

















Binnenkant van slip met gedubbeld kruisje.

12 opmerkingen:

  1. Super!
    Ik doe het kruis er iets simpelder (maar slordiger) in.

    Waarom neem jij niet gewoon de andere code bij flickr, die waar je dan http://www.flickr.com/photos/52450477@N05/5509125787/in/contacts/ hier bv op terechtkomt?

    Ik heb nooit problemen met foto's, volgens mij doet gij iets raars. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ga er zeker ook maken! Ga ook eens zien of ik iets kan maken voor de jongens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt!!! Dat probeer ik ook eens uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deed je dit met de gewone steek op de overlock? of met de flatlocksteek?

    Ik vraag me af of het uitmaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lang leve nen overlock... zucht, nog niet aan mij besteed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewone steek, KK. Een flatlocksteek heb ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof! Hoe lang zit je aan één zo'n exemplaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het niet getimed. Maar zoiets gaat in serie wel heel snel hoor. Zeker als je het zonder dat extra kruisje doet. Hetgeen het langste duurt is het verdelen van de bandjes en de broek in vier. Dat moet je 6 keer doen en is niet het boeiendste.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Love these! Amazing! Is there a translation button on your blog? Can't find one!...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. No... Need to figure out how to add one.

    BeantwoordenVerwijderen