woensdag 30 juni 2010

Eindelijk...

het ritstasje.

Na oneindig uitstelgedrag volgen twee handleidingen:
eentje voor een klein ritstasje zonder voering. Klaar op enkele minuten tijd.
en eentje voor het tasje mét voering. Weliswaar enkel het ritsgedeelte. De rest van de handleiding komt er ooit wel op, maar voilà dit deel heb je dan al.

Eerst: het simpele portemonnaieke zonder voering.

















Nodig:
1 stuk stof, afmetingen naar keuze (om een portemonnaie te verkrijgen van 10 x 12cm heb je een stuk stof nodig van 21 x 14cm), ik verkies canvas
rits
(en uiteraard een ritsvoetje)



Stik de rits aan een van de korte zijden vast.
Goede zijden op elkaar (let telkens op de foto om te zien welke kanten tegen elkaar moeten). 












Topstitch de rits met je ritsvoetje.












Zet de andere kant ook vast aan de rits.












En topstitch daar ook.












Rits je tasje gedeeltelijk toe en plooi het hoe je wil. Je kan de rits in het midden nemen (zoals hier) of niet gecentreerd (zoals hierboven in het hertenzakje met de rode rits).










Stik de twee zijkanten toe, overlock (of gebruik een kartelschaar) en knip de overschotten van de rits weg.
(Big mistake, geen stoffenschaar gebruiken! Dank je wel, tante Hilde!)










Binnenstebuiten draaien, hoekjes met een chopstick uitduwen en klaar.





(Dit geleke is een licht katoentje en geen stevige canvas zoals het hertenstofje. Je ziet dat het een beetje gebombeerd staat en niet zo plat ligt als het hertenzakje.)











Edit: Kijk! Liesbet is zo lief geweest deze tutorial uit te testen en nog enkele zaken extra te verduidelijken.

18 opmerkingen:

  1. ooo, een ideaal projectje voor deze beginnende beginner, weet meteen wat gedaan vanavond.
    bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk leuk, ga hem alleen wat groter maken als pyamazak voor de kids!
    Ik hoor het je denken: Pyamazak? Ja ik verzin het ook niet, op school hebben vriendinnetjes het ook, dus hier is het nu ook gewenst. Zij vragen, (stief)mama maakt wel weer. Zeker nmet de handige tips van miss stik haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow. Mag je ritsen zomaar doorknippen? Ik leer hier elke seconde bij..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar komt dat mooie stofje vandaan!!!???

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wel oppassen met ritsen knippen, want dat is nogal slecht voor je schaar: knip TUSSEN twee ritstandjes door, zodat jealleen in de stof moet knipt, ofwel met een tangetje doorknippen, zo doe ik het om mijn scharen te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uit de overschotjesbak Les Puces du Chien, tegenover het Klein Kasteeltje: http://www.chienvert.com/fr/contact.php

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel, Hilde. Nuttige tip die ik niet kende.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een rits-knip-schaar. Oh ik hoop dat ik nog wat van dat stofje kan vinden, echt heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond niet onmiddellijk een emailadres op je blog, dus stel ik mijn vraag hier.
    Volgende dinsdag gaan we op het Leuvens Stiksel ritstasje als gemeenschappelijk project maken en we hadden graag jouw twee handige tutorials gebruikt. Mag dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Terwijl u nuttiger dingen deed zoals een schoon exemplaar van een kind op de wereld zette, begon ik te stikken, uw ritstasjes meer bepaald. Intussen ben ik ook op zoek naar uw e-mailadres voor een vraagje hieromtrent. Als er nog wat tijd is tussen de luiers door: kan u eens contact met mij opnemen? Duizendmaaldank!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kir, laat graag weten welke zaken onduidelijk of verbeterbaar zijn, zodat ik eventueel de tutorial kan aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Caroline, ik kan niet aan dat van jou evenmin...

    (ooit maak ik eens een missstikadres aan hoor...)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Joepie en natuurlijk hou ik je op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het was een groot succes, stuur even je emailadres door dan mail ik een aantal foto's (creakiratgmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik naaide vandaag mijn eerste ritstasje met jouw uitleg, wel gevoerd! Dank je wel voor de duidelijke foto's en uitleg! Ik zet het deze week op mijn blog, met een link naar deze blogpost!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai! Ik heb je tutorial gelezen en gebruikt en het heeft me geïnspireerd om uit te zoeken hoe ik zo'n "eenvoudig modelletje", die ik erg leuk vind, ook te voeren! Dank voor je uitleg, hoop dat je het niet erg vindt dat ik naar je heb verwezen.

    Groetjes!

    http://multivroon.blogspot.nl/2012/11/ritstasje-gevoerd-en-met-verschoven-rits.html

    BeantwoordenVerwijderen