maandag 16 augustus 2010

Plooikes







Het foefelen met de plooikes. Waar ik het lang geleden al eens over had. En waar Griet wat meer info over wou. Eindelijk zeg.(Sorry Griet, voor het eindeloze wachten)
Goed, wat was het uitgangspunt alweer? Een plooirokje maken uit een strook stof van 150cm voor kindjes met een taille van meer dan 49,3cm. 

Hoe zaten die plooikes weer in elkaar? Je hebt een plooi heen, eentje weer en terug een heen. Je hebt dus altijd drie keer meer stof nodig dan de tailleomtrek (laten we even de naad van de rits vergeten). Of je plooi er nu een is van 2cm, van 10cm of afwisselend van 2 en 10 cm (bij wijze van spreken), je hebt altijd drie keer zoveel stof nodig als je alle plooitjes mooi tegen elkaar laat komen. De grootte van je plooitjes speelt dus geen rol. Wel het feit dat elk plooitje precies tegen het voorgaande komt. 
Een voorbeeld: voor een tailleomtrek van 52cm heb ik 3 x 52cm + 2cm naad voor de rits dus 158cm stof nodig. Tot nu toe mee?

Nu, mijn stof is maar 150cm ipv 158cm breed. Stel, ik laat die plooitjes niet tegen elkaar komen, maar ik laat een beetje speling. Dan heb ik hetzelfde rokje met minder stof. Of een breder rokje met evenveel stof. Hangt ervan af hoe je het bekijkt. 
Dus, met een taillomtrek van 52cm moet ik 8cm profijt doen. 


Voorbeeld 1:  ik wil de klassieke plooikes
Ik neem hier als voorbeeld plooitjes van 3cm.
Ik volg Mme Zsazsa's uitleg om het aantal plooitjes te bepalen: tailleomtrek (52) : plooibreedte (3) = aantal plooien (17,3). 17,3 plooien is wat raar, dus hou ik het op 17. Ik deel de taillomtrek (52) door het aantal plooien (17) en kom op een plooibreedte van 3,06cm. 
Ik heb nu tussen elke plooi de gelegenheid om wat te foefelen. 17 kansen dus. 
Ik moet 8cm winnen. Dus 8 : 17 =  0,47cm. Ik deel dit getal door 2 en kom op 0,235cm. Afgerond een kleine 2,5mm speling tussen de plooitjes dus.
Ik maak mijn plooitjes dus 0,235cm kleiner en kom op (3,06 - 0,235 =) 2,825cm per plooi met tussen elke plooi dus 0,235. 
En kijk, met 150cm kan ik een tailleomtrek van 52cm kleden.


Voorbeeld 2: ik wil stolpplooikes
Ik wil plooitjes van 1,5cm (ik heb er telkens twee tegen elkaar dus komt 2 x 1,5cm op 3cm, zoals in voorbeeld 1).  
Meer precies: 3,06 (zie hierboven) : 2 = plooitjes van 1,53cm.
Aan de zichtbare plooitjes wil ik niet foefelen, enkel aan die die verstopt zitten. Opnieuw 17 kansen dus. M.a.w. ik dien terug met spatie van 2,35mm te werken. De plooitjes worden aldus 1,41cm breed.



 


 Ik hoop dat het wiskundige jullie niet te veel afschrikt...


6 opmerkingen:

  1. Gij zijt een rappe. Ik was alleen nog maar mijn foto's aan het schikken.
    Ik wil eigenlijk altijd dat het rap vooruit gaat maar soms ben ik toch wat freaky over de afwerking. Zeker aangezien het grijzeke een cadeautje was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof dat je dat zo goed voor me uitlegt! Ik kan nu een heel nauwkeurig rokje maken, zie. Zonder elastiek! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie dat jij de plooitjes doorstikt, is daar een speciale reden voor? Ik heb ook zo een rokje van Madame Zsazsa maar dan zonder de doorgestikte plooitjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Enkel omdat ik het mooier vind. Ik kick op minutieuze steekjes.

    BeantwoordenVerwijderen