woensdag 30 juni 2010

... en de rest



Ritstasje nr 2 mét voering en bedekte ritsuiteinden.

Nodig:
2 buitenstofjes en 2 keer voering, vier keer dezelfde afmetingen
2 reepjes stof van ongeveer 4 cm x 7 cm  (geen canvas)
en een rits

STAP 1

 Knip één uiteinde van de rits en bedek het met een reepje stof. Je doet dat best biais-gewijs: eerst achterkant van de rits, dan naar boven plooien en de voorkant stikken. Let er op dat je rits zo weinig mogelijk bedekt is, anders krijg je op het einde geen mooi resultaat.




















Leg je rits (met dus nu 1 reepje) tegen de te-ritsen kant van je stof. Plooi strookje 2 klaar en leg het gelijk met de zijkant.
Je ziet aan de roze krijtstreep waar het tweede strookje zal komen.








Knip de rits af op iets langer dan het krijtstreep. Zo zit er in je tweede strookje ook maar een klein stukje rits. Stik ook hier het reeoje vast.










Je bekomt dus zo iets.

(Let niet op de stof zelf. Ik was ze vergeten in twee te knippen. Ik zat waarschijnlijk nog met dit systeem in mijn hoofd. Je moet wel degelijk twee stukken buitenstof hebben.)

Leg je buitenstof met de goede kant naar boven en de rits omgekeerd hierop. De rits dient gelijk te komen met je bovenrand van de stof. De reepjes kan je straks wel gelijkknippen. Dat hoeft nu nog niet. 

Leg daar je (gestreken...) voering met de goede kant naar onder op (zie volgende foto). Stik de drie lagen.









 

  Topstitch over de gehele lengte.












Dat ziet er dus langs de achter- (ofte binnen-) kant zo uit.
Leg je ander stuk buitenstof met de goede kant naar boven, je net gestikt geheel met de buitenstof naar onder met de rits gelijklopend met de bovenrand van de stof.
En daarop je voering met de goede kant naar onder. Klinkt misschien ingewikkeld maar de logica is gewoon dat je de goede kanten van voering en van buitenstof op elkaar legt.
Stik dit geheel vast. De overschotjes aan de ritsbedekkers mogen er nu af.
En topstitch dit.
Vouw dit geheel toe langs de rits (geen foto) en kijk of alle vier je stoffen nog identiek van afmeting zijn. Anders is het hét moment om bij te knippen.
Doe je rits open. Niet vergeten!!
Leg je geheel open. Voering langs de ene kant, buitenstof langs de andere.
Begin voor het vastspelden aan één van de ritsbedekkers. Je vouwt dit strookje naar de binnenkant (richting voering dus) terwijl je er op let dat de twee kanten van het topstitch-sel perfect overeen komen. Klinkt Chinees maar zal wel logisch zijn eens je het doet. Kijk anders op de volgende foto.
Nu speldt je de ritsbedekker van de andere kant. Dan volgt de rest van de buitenstof en het grootste deel van de voering. Laat een deel van de voering open.
Stik rondomrond, behalve het stuk van de voering dat je open laat. Dit stuk moet toch wel groot genoeg zijn om je gehele tasje door te kunnen keren.
Aan de rits ga ik eens over-en-weer zodat je goed vast zit.
Knip de vier hoekjes af, zodat je straks deze mooi scherp krijgt. Knip ook de twee plaatsen waar je buitenstof in voering overgaat (aan de twee ritsuiteinden dus) bij. Knip dicht bij het stiksel maar er natuurlijk niet in.
Keer je zakje door de opening. Duw met een chopstick de twee onderste hoeken uit en doe hetzelfde met de ritsuiteindes. Wees daar geduldig (zeker wanneer je wat dikkere stof gebruikt hebt). 
Je bekomt dus dit. Je ziet nu waarom het erg belangrijk was dat die twee topstich-sels perfect overeen komen.
Laatste stap. Trek de voering naar buiten en sluit de opening. Ofwel doe je dat met een blinde steek met de hand. Ofwel speld je deze opening minutieus toe en stik je dan over de volledige lengte zeer dicht tegen de rand vast. Ik doe dat laatste.
Voering naar binnen en klaar.

De mosterd haalde ik hier maar er zaten toch wat mankementjes in deze tutorial die ik er - ahum - uit haalde. 

De rest van de handleiding (afmetingen voor pennezak, en andere functies, plooitjes en fronsels, geboxte toestanden, ...) volgt (denk ik).  

Edit: Tssss, jullie mij maar overtuigen een tutorial te maken en net vandaag zie ik dat iemand dat systeem ooit al eens uitgeschreven had in het Nederlands.

40 opmerkingen:

  1. Merci, dit maak ik ook eens, kan altijd van pas komen he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Im speechless, your so clever!!
    summer greetings from Hilde Iren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk tasje, lijkt me erg handig. Ik heb voor de vakantie nog een toilettasje nodig en dit lijkt me een perfekt model. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

    Groetjes van Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha miss stik,
    En nu voor de absolute beginners nog even uitleggen wat topstitchen is alsjeblieft, alsjeblieft!
    Liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel, ik geloof dat ik ergens gelezen had dat dat 'smal op de rand stikken is'. Een echte vertaling van de term heb ik dus niet. Het idee: je plooit je stof terug en stikt nu een zichtbaar stiksel waar je net gestikt hebt. Voordelen: je stof zal achteraf niet tussen je rits geraken en zo'n stiksel kan best mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk! Dit ga ik ook zeker een keertje proberen! Maar ik voel nu al dat dat meteen wel eens een verslaving kan worden, zo zakjes maken... Hihi :-) Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bedankt, weer een ideaal klein presentje om voor iemand te maken. morgenavond misschien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Miss, Stik, heb je een e-mailadres? Ik wil je een rvaag stellen en de uitleg is te lang om in dit kadertje te proppen. En alvast bedankt voor de topstitch uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liesbet, ja, maar wegens spamangst zet ik het niet op mijn blog. Ik zie op jouw blog ook geen adres staan. Of kijk ik er over?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk blog! Ik wil je graag volgen.
    Groetjes Melanie
    Als je mij ook wilt volgen: ma-de-by-me.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Miss Stik, het mijne is liesbet(punt)vannyvel(apenstaartje)gmail(punt)com. Als je het zo opschrijft, schijnen de grote vreselijke spammers je niet te kunnen vinden.
    Groet
    Liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. topstitch, in de naailes noemden wij dat een sierstiksel. een stiksel op de rand, langs de goede kant van het werk, ter versiering, afwerking of als extra stevigheid.

    trouwens... 2 super tutorials vind ik! heel hard bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt! En wat een heerlijk stofje! Daar heb ik ook al een paar keer naar gekeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb het gisteren uitgetest, maar ik wou naar goede gewoonte weer te snel zijn en alles ging goed, tot de stap waar je de hele boel rondom rond moet stikken. Maar ik had iets verkeerd gelezen, dus dat ligt volledig aan mezelf!

    In elk geval is het niet het beste idee om het te proberen met een dikke, metalen rits. Mijn rits steekt uit, omdat het niet gemakkelijk was om dicht bij de rits zelf te stikken... Maar volgende keer gaat het mij (met een dunner ritske) zeker perfect lukken! Ik vergelijk het met de eerste pannenkoek bakken... :) Dus! Uitgetest en goedgekeurd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Severien, ik begrijp het niet goed. Met het rondomrond stikken stik je toch niet meer op je rits zelf? Heb je die niet kort genoeg afgeknipt? Anders zal dat eruit blijven steken, ook met een dunnere. Weliswaar minder, maar toch. Als je niet dicht genoeg kan stikken, maak je afdekreepjes dan wat groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat dicht op de rits stikken, heb ik denkik verkeerd gedaan (namelijk te ver gestikt) bij de stap waarbij je de eerste keer binnenkant en buitenkant van het zakje aan de rits stikt. Ik heb dat nochtans schoon op de rand gelegd zoals je zei. (Maar misschien ligt dat dan aan het feit dat zo'n metalen rits breder is dan een plastieken, en als je dan een plat zakje maakt is de bovenkant breder dan de onderkant. Ik heb dat opgelost door onderaan twee hoekjes af te stikken, zodat het zakje ook onderaan breedte krijgt)

    Maar misschien komt dat ook door de fout die ik maakte bij het helemaal rondom stikken (= de plaats waar de rits zit verkeerd gespeld), waardoor de "ritslapjes" er niet mooi opliggen zoals bij jou, maar "eruit steken" als een driehoekje. (Moet ik eens een foto doormailen? Dan snap je mijn probleem misschien beter)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja, mail me even. Het klinkt zo ingewikkeld dat ik er razend benieuwd van word.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sowieso je ritslapjes moeten langer zijn dan een goeie cm aangezien je al een cm 'wegstikt' met het rondom stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. o wow, ik heb ook al ritstasjes gemaakt, maar deze zijn zoooo mooi afgewerkt, dit is een betere manier. Ik ga dit zeker proberen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Miss stik, zou ik je emailadres kunnen krijgen? Ik vind het nergens op de blog. Ik had enkele maanden geleden beloofd dat ik je ging mailen met m'n probleempje, maar was dat glad vergeten. Vandaag heb ik het nog eens geprobeerd, goed opgelet en ik heb weer hetzelfde probleem... Ai ai toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor de uitleg!! Mijn resultaat vind je op mijn blog, he. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Miss Stik, sinds kort bestaat er in Brugge een naaiclubje studio stik en we zouden op onze volgende avond een ritszakje willen maken, pennenzakje, toiletzakje, enz... allemaal volgens hetzelfde principe. Mogen we daarvoor jouw tutorial gebruiken aub? UIteraard met eervolle vermelding en link naar jouw blog. Je mag gerust reageren naar info@studiostik.be
    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Inge, super! Ik ben benieuwd. Als er dingen onduidelijk of verbeterbaar zijn laat maar weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi! Ik heb vandaag mijn eerste ritstasje gemaakt met jou tutorial. Het was héél duidelijk uitgelegd. Bedankt, het resultaat kan je op mijn blog zien!
    Liefs..

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heerlijke tutorial. Dit werd mijn eerste projectje op de naaimachine en al zeg ik het zelf: het is vrij goed gelukt (voor een eerste keer aan de machine he welteverstaan!). Ik moest wel keihard lachen met de chopsticks. Eerst dacht ik: chopsticks, waar haal ik dat. En toen herinnerde ik dat we daar een dozijn van hebben. We wonen sinds kort in Zuid Korea, en de Koreaanse collega's van mijn verloofde, die vond dat we zeker een dozijn chopsticks in huis moesten hebben. Voila, dan weet ik toch waarom ik die niet vanachter in de lade moet leggen he!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik weet dat het heel laat is om hierop te reageren, maar ik wou eens iets vertellen. Mijn moeder had ritsofobie en die wou dus voor geen geld met ritsen prutsen. Als kind leerde ik van haar hoe ik moest naaien (hoewel ik haar naaimachien niet mocht gebruiken en tot een paar weken geleden, nu 29 jaar oud, pas voor 't eerst een naaimachien heb gebruikt waar ik nu verliefd op ben) en ze zei altijd dat ritsen verschrikkelijk waren.

    Dus ik was er meteen ook bang voor! Maar ik vond een link naar deze tutorial op een ander blog (eloleo? Ik denk het maar ben niet zeker) en las het eens door en ik dacht wel, ik heb een rits liggen en ik kan het proberen of voor de rest van mijn leven bang zijn van ritsen. Dus ik gooide alles bij mekaar en het was zoveel gemakkelijker dan ik dacht! Ik heb dus ook zo'n ritszakje gemaakt en het is niet perfekt, maar ik ben niet langer bang van ritsen en kan niet wachten om er meer te kopen zodat ik verder kan werken! Bedankt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik krijg die hoekjes er toch niet mooi uitgeduwd aan de ritseinden... Betekent dit dat ik de lapjes groter (langer) moet maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuke blog!! En bedankt voor de werkwijze, kdoe het namelijk zelf anders maar ik ga het op jouw manier ook eens proberen, je hebt er een volger bij hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb mijn allereerste ritstasje ooit gemaakt met jou uitleg. Gelukt! Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Met deze uitleg heb ik zelf geprobeerd een ritstasje te maken met een verschoven rits... Ik verwijs daarbij naar deze uitleg van jou, dank hiervoor! Je hebt me zeker over de ritsschroom heen geholpen :)

    http://multivroon.blogspot.nl/2012/11/ritstasje-gevoerd-en-met-verschoven-rits.html

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nu moet ik niet meer op de mama roepen ;-) bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een goede uitleg. Ik ga het zeker proberen.
    Bedankt.

    Groet, Agnes.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik krijg die hoekjes er ook niet mooi in, iemand een tip???

    BeantwoordenVerwijderen
  34. De uitleg is super! Het is mij gelukt! Dankjewel.
    Groetjes, Marianne
    http://mariannehaakt.blogspot.nl/2013/06/voor-mijn-lieve-duocollega.html

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hey, geweldig dat het bij velen lukt! Maar ik krijg mijn hoekje niet mooi! Als ik mijn zakje dicht stik en vervolgens omdraai, dan is mijn hoek zo vies. Hiermee bedoel ik het stukje stof dat ik op het einde van mijn rits heb aangestikt ligt niet mooi plat. Het is een driehoek geworden als ik mijn zakje dicht stikte. Hoe komt dit toch?

    BeantwoordenVerwijderen