zondag 28 maart 2010

Plooi-plooi-plooi


Geen speciale stofjes maar wel een leuk modelletje.
Naar de zo eenvoudige tutorial van Mme Zsazsa.
Het wit-met rode stipjes is daar alweer maar dit keer is mijn dochter de schuldige. Het was haar keuze. Ook de / het biais mocht ze kiezen. Ik laat haar uit een viertal biais-lintjes kiezen en ze kiest groen. "Geen turkoise?" "Neenee". Omdat een 2,5-jarige nogal vaak van gedacht verandert, informeer ik nog een vijftal keer tijdens de loop van de dag. Telkens groen en geen turkoise. Wanneer ik in de late namiddag groen garen heb opgezet (het taakje dat ik het meest haat aan stikken) zegt ze: "Nee, dat - wijzende op het turkoise - mooier". Neenee, zo graag zie ik ze ook niet ;-) en stik dus toch maar groen. Ze ziet het gebeuren: "Nee... oei, oei, te laat!". Inderdaad. Bon, ze was erg tevreden mee en ik denk zelfs dat ze zich niet meer herinnert dat groen toch niet haar uiteindelijke keuze was.


Een rokje voor het pakketje van Makenvoormoeders in een stofje van Ikea.
Overmoedig gemaakt want ja, eens ik er al eentje gemaakt heb moet ik toch niet meer spieken bij de tutorial. Tja, en aan het biaislint ga ik in de fout. Twee stroken van 20cm vergeten voor een strikje. Nu komt de rits achteraan en zal het zonder strikje zijn.

(Het enige stukje gezond gras van ons gazon ziet op mijn foto gewoonweg zwart. Enige tips, Elza om toch wat meer licht en kleur in mijn foto's te krijgen? Ik heb een Canon PowerShot S3IS en vervloek het ding ongeveer bij elk gebruik.)

Edit: voor Annelyse
(afmetingen staan bij de reacties)
Een beetje dwaas met haar broekkousen en bottinekes maar ik vond het deze morgen in de schaduw toch wat friskes. De ladderfoto's zijn haar imitatie van brandweervrouw. Ze is compleet zot van de brandweer sinds ze een kazerne bezocht hebben met school.)


14 opmerkingen:

  1. Lieve rokjes!

    En welkom in de club van de cameravervloekers :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie rokjes!
    Wat de fototip betreft: alles ziet er zo grijs, donker uit omdat je camera het algemeen licht meet. Bij de eerste foto, werd het licht op de muur gemeten, en het rokje lijkt daarom bleek. Bij de tweede foto werd het licht gemeten op het rokje (wit reflecteerd veel tov gras) en daarom is het gras onderbelicht .
    Dus de tip:
    Probeer, wat licht van het rokje af te houden,(door vb een beetje schuin te leggen zodat niet alle hemellicht erop valt/ reflecteerd.)en zo achtergrond en voorgrond wat meer naar elkaar toe neigen....
    Of kies een aangepaste achtergrond....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattige rokjes (soms jammer dat ik geen dochters heb ;-) !)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel mooi!!!
    juist nu denk ik eraan dat 'k je nog moet terug
    mailen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk viel er geen rechtstreeks licht op. Ik bedoel, wel licht, maar geen zonnestralen. Beide foto's zijn gemaakt in de schaduw. Bij de eerste heb ik de lichtbalans verhoogd. Bij de 2e maar een beetje.
    Toch wat stom. In realiteit zag dat er werkelijk tof uit: felgroen gras met een witte rok. Dus in het vervolg weer voor minder contrast zorgen. Nu ik eraan denk, wanneer ik mijn gerief fotografeer op een witte tafel ziet het er wel normaal uit. Maar ik zie graag wat contrast...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt, Mie en Elza.

    Ik ben al plannen aan het maken voor een zandbak met wit zand.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De eerste is inderdaad teveel opgelicht waardoor alle contrast verdwenen is. Schaduw is beter dan zonlicht in elk geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met reflectie bedoel ik niet het zonlicht, maar wel de hemel (groot wit vlak). Je kan perfect met grotere contrasten fotograferen (en nu wordt het even technisch) je moet wel onthouden dat, wat licht betreft, de intredende hoek gelijk is aan de uittredende. probeer dit maar eens met een zaklamp voor de spiegel. als je schuin in de spiegel schijnt, zal de het spiegelbeeld je niet verblinden.
    ALs je de redenering verder zet dan moet je ervoor zorgen dat het licht van de hemel niet rechtstreeeks in de lens van de camera valt. door je onderwerp een beetje te "kantelen"....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah! Ok, dit lijkt een zeer handige tip! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En geen foto met model? ik heb immers ook een 2,5 jarige maar ik durf het rokske niet maken aangezien ze nog echt nen babybuik heeft en ik niet denk dat het haar zal flatteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog geen foto met model, nee. Maar het flatteert haar wel hoor. Zij heeft ook echt nen dikken buik hoor, voor de rest slank.
    Ik heb onder haar buik gemeten en kwam dit uit:

    omtrek: 47 cm (x 3 + 2cm = 143cm, kan dus perfect uit stof van 150cm)
    lengte: 21cm

    Ik heb ook vergeleken met een passend rokje en die afmetingen waren zowat identiek.
    Ik zie voor haar wel graag rokjes boven de knie. Het is dus niet zo lang.
    Normaalgezien draagt ze 86-92.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, bedankt. Het flatteert haar inderdaad

    BeantwoordenVerwijderen